- Melyek a bemutatott jó gyakorlat céljai?
|
. – Az iskolában dolgozó pedagógusok közötti jó kapcsolat, közös - megosztott munkafolyamat - jó kommunikációs kapcsolat kialakítása - A problémás gyermek több oldalról is megmutatkozzon a pedagógus számára - Problémák okainak közös feltárása - Gyerekek – pedagógusok személyiségének ismerete - A felmerülő problémák közös megoldása - Megszűnjön a problémás gyermek elszigeteltsége - A gyermek problémáinak feltérképezése és kezelése a vele foglalkozó pedagógus közös ügyévé váljon - Gyerekekkel való jó kommunikációs kapcsolat kialakítása - Magatartási problémák csökkentése - Új környezetbe való könnyebb beilleszkedés segítése - Pedagógusok számára szakmai önismeret fejlesztése - Pedagógusok probléma megoldási repertoárja bővüljön
- A szülők – pedagógusok közti jó kapcsolat kialakítása - kommunikáció - Önismeret - Személyiségek „feltárása” – mind szülő, mind pedagógus részéről - Esetleges gátlások, szorongások feloldása pedagógus – szülő között
|
- 5.2 Amennyiben a "jó gyakorlat" kiemelten alkalmas arra, hogy szolgálja az áttérést a tananyagközpontú módszertanról a tanulóközpontú/gyermekközpontú pedagógiai eljárások alkalmazására, ennek eszközrendszerét konkrétan, részletesen mutassa be.
|
- A foglalkozások során a gyerekek egész személyiségének megismerése áll a középpontban - Készségek, képességek, erősségei, gyengéi - szociális viszonyrendszere: kapcsolata társaival és a pedagógusokkal azok minősége, lehetséges okai - Az érintett pedagógusok viszonya a diákhoz, konfliktusok, a felek lehetséges motivációi - Feltárják a foglalkozások: - a csoport belső viszonyát - a csoport dinamikáját - szerepek, hierarchia rendet - a csoport viszonya a pedagógussal
- Szülők - pedagógusok közti jó kapcsolat kialakítása - Különböző személyiségek elfogadása - Közvetlen, őszinte kapcsolat kialakítása - Pedagógus elfogadása a szülők részéről
|
- 5.3 Amennyiben a "jó gyakorlat" kiemelten és célzottan szolgálja valamely kompetenciaterületen, műveltségterületen a kompetencia alapú oktatás eszközrendszerének eredményes alkalmazását, ezt konkrétan, részletesen mutassa be.
|
A gyerekek és a szülők bevonása az iskola életébe (önismereti, szociális, életviteli kompetenciák fejlesztése) - Elvárások: a beszélgetések során rendezett viszonyok között korrekt, indulatmentes visszajelzések, lehetőséget kapnak a gyerekek és a szülők minden felmerülő problémára és annak megoldására - A pedagógus feltárja a szülőknek és a gyerekeknek is a jövőbeni munka kialakításának lehetőségeit Mindez fejleszti az önismeretet, a kommunikációs készségek, és a szociális valamint az életviteli kompetenciákat. |
- 5.4 Amennyiben a "jó gyakorlat" kiemelten és célzottan szolgálja a gyermekek, szülők egyenlő hozzáférését a minőségi neveléshez, oktatáshoz, továbbá a sikeres együttnevelést, ezt konkrétan, részletesen mutassa be.
|
A foglalkozások kiemelten szolgálják a gyermekek és szülők egyenlő hozzáférését az elkövetkezendő évek minőségi kapcsolatához , valamint a későbbi minőségi oktatáshoz. - A gyermekek alapos megismerése, s a jó kapcsolat kialakítása és fenntartása az alapja ahhoz, hogy a gyerekek – különösen akikkel több a gond – ne szigetelődjenek el a csoporttól. |
- 5.5 Itt sorolja fel és röviden támassza alá, milyen hatások, eredmények várhatók a gyakorlat alkalmazásától. Itt a felhasználó számára kell megjeleníteni az adaptáció pedagógiai hasznát.
|
A gyerekek pozitív élményekkel induljanak az elkövetkezendő tanévnek - Valós, konkrét segítséget kapnak már a foglalkozások során a gyerekek, szülők egyaránt - A szülő tudja, hogy kire bízza a gyermekét, érezze, hogy ott biztonságban, jó kezek között van minden nap - A gyerekek már egy ismerős helyre, ismerős társak, ismerős pedagógusok közé kerülnek - Emlékeznek az itt eltöltött néhány órára, élményekre - az iskolába való beilleszkedés sokkal stressz mentesebben alakul (TAPASZTALAT !) - Biztonságérzet már valamennyire kialakul - Ez mind a diák, mind a közösség, mind a pedagógus számára nagy haszonnal bír, hiszen megkönnyíti a pedagógiai munka elmélyült végzését már egészen a kezdeti időszaktól |
- 5.6 Annak összefoglaló leírását várjuk, hogyan alakult ki, milyen fázisai voltak a "jó gyakorlat" kifejlesztésének. Ez a leírás a felhasználó számára láthatóvá teszi az innováció alkalmazásakor várható feladatokat, segíthet az adaptációs munka tervezésében.
|
OVI SULI címen már 5. éve működik iskolánkban. - Azzal a céllal jött létre, hogy: - intézményünk ízelítőt adjon az iskola életéről, hangulatáról - feltárja a gyerekek és szüleik előtt az iskola lehetőségeit, nemcsak a körzetbeli, hanem a körzeten kívül élő gyermekek számára is, akiknek – a kis létszámú osztályok, valamint az itt dolgozó gyógypedagógus kollégák szakszerű munkája miatt – évek óta egyre nagyobb vonzerő iskolánk. - OVI SULINKRA sok az érdeklődő, s az ide látogatók – annak ellenére, hogy részvételük nem kötelezi őket arra, hogy aztán ide írassák be gyermeküket, mégis – sokan döntenek mellettünk. - Az Ovisuli létrehozásának fázisai: • Az igény felismerése: A szabad iskolaválasztás és a csökkenő tanulólétszám miatt került bevezetésre. • Szervezési feladatok megbeszélése az érintett pedagógusokkal. • A feladatok egyénre szabása, kidolgozása. • Az érintettek értesítése, toborzása. Reklám és szóróanyagok sokszorosítása. • Rendezvények lebonyolítása. • Elégedettségi kérdőív kiosztása, értékelése. |
- 5.7 Azt kell bemutatni, hogy milyen jellemző körülmények esetén (a tanulócsoportok összetevői, az együttműködő partnerek összetétele, települési, térségi jellemzők, a szervezeti működés sajátosságai stb.) működőképes az ajánlott jó gyakorlat.
|
Nincsenek ilyenek. Igény esetén bárhol bevezethető. |
- 5.8 Mitől tekinthető újszerűnek, egyedinek az itt leírt jó gyakorlat? Abban az esetben is, ha adaptációs feladat előzte meg annak intézménybeli létrejöttét (pl. HEFOP programok alkalmazása).
|
- OVI SULI SZINTE MINDEN ISKOLÁBAN MŰKÖDŐ ÉS ELFOGADOTT, JÓ DOLOG. - A mi iskolánkban talán azért egyedi, mert az iskola épülete egy kastély, udvara a kastély parkja, amely ma is különleges hangulatot varázsol az ide látogatóknak. - OVI SULI foglalkozásaink témája is a kastély és parkja világában, az itt élők „szellemében” játszódik. A ma élő gyerekek belecsöppennek a mese világába és néhány órára teljes varázslat történik. a szülők is szívesen kapcsolódnak bele ebbe a csodába.
„Az ember – akár tizenhat éves, akár hatvanhat – csodára szomjazik, elámul a csillagok örökkévalóságán, a gondolatok és a dolgok szépségén.” (Albert Schweizer)
|
- 5.9 Hogyan lehet ellenőrizni és értékelni a megvalósulás gyakorlatában a működés eredményességét?
|
- Milyenek az emberek? Akár kicsik, akár nagyok, mindegyikőjüknek a legfontosabb, hogy munkája, tevékenysége eredményes legyen. Minél előbb láthassuk az eredményességét. Itt éppen ez történik. - Valóban varázslat történik! - A gyerekek figyelme, őszinte megnyilatkozása, együttműködése szinte azonnal megnyílik a mesevilágban. Gátlásaik, szorongásaik oldódnak, többnyire megszűnnek egy idegen környezetben, idegen felnőttek és idegen gyerekek között. Eredményessége szinte azonnal látható, tapasztalható. - A foglalkozások után mindenki élményeiről, tapasztalatairól mesél szüleinek. Vidáman mennek el, és szívesen jönnek vissza. |
6. Referenciák: |
kipróbált és továbbfejlesztett |
Nevezze meg az alkalmazás során bizonyított referenciákat! Kérjük, jelöljön meg az intézményhasználók elégedettségét igazoló, közvetlenül a jó gyakorlatra vonatkozó, utaló referenciákat. Ilyenek lehetnek például méltató, elégedettséget igazoló dokumentumok, vagy könyv,tanulmány stb.) .Mutassa be (legfeljebb egyoldalas terjedelemben) a hasznosulás meggyőző tapasztalatait! |
Referenciák: - Az elégedettségi kérdőívek tanúskodnak a program eredményességéről. - A beiratkozó gyerekek száma nőtt. |
7. Humán-erőforrás igény: Itt fejtse ki részletesen, milyen humán-erőforrás igény szükséges a sikeres adaptációhoz a jó gyakorlatot átvevő intézmény számára. Szükséges-e például pedagógiai asszisztens, rendszergazda, fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus együttműködése, és/vagy megemelt óraszám tanulócsoport vagy pedagógus számára, illetve egyéb személyi feltételek. |
Humán - erőforrás igény: - A leendő első osztályban tanító pedagógosok - Alsós nevelők - Napközis nevelők - Nyelvtanárok - Gyerekek - Szülők |
8. Az adaptációhoz, a fenntartáshoz szükséges eszközigény: Itt adhatja meg a "jó gyakorlat" egyedi egyközigényét. (Például: játékok, info-kommunikációs eszközök, taneszközök, berendezések stb.) |
Az első osztályosok leendő tankönyvei. Feladatlapok. Mesejelenet kellékei, szövegkönyv. Kézműves tevékenység alapanyagai. Díszletek. |